Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Education --- Jeux --- Opvoeding --- Spelen --- 471.49 ) * RELATIONELE OPVOEDING - K.O. --- 471.49 ) * RELATIONELE OPVOEDING - K.O
Choose an application
Ouders, directies, leerkrachten, hulpopvoedende medewerkers, interne en externe begeleiders, vinden in dit boek inspiratie om preventie en hulpverlening, in een kader van relationele enseksuele opvoeding, te optimaliseren.
#KVHB:Familiale en seksuele psychologie --- #KVHB:Hulpverlening --- #KVHB:Relaties --- #KVHB:Seksueel misbruik. Zie ook: Geweld --- hulpverlening --- leerlingenbegeleiding --- pedagogie --- relationele opvoeding --- seksualiteit --- seksueel misbruik --- seksuele opvoeding --- 323.4 --- 418.19 --- kindermishandeling --- kinderpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- relaties --- seksuele mishandeling --- 613.88 --- Hulpverlening --- Jeugd --- Kindermishandeling --- Preventie --- Relaties --- Relationele opvoeding ; basisonderwijs --- Relationele opvoeding ; kleuteronderwijs --- Relationele opvoeding ; secundair onderwijs --- Scholen --- Seksualiteit --- Seksueel misbruik --- Seksuele opvoeding ; basisonderwijs --- Seksuele opvoeding ; kleuteronderwijs --- Seksuele opvoeding ; secundair onderwijs --- Seksuele opvoeding --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs --- Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs --- Sociale opvoeding ; secundair onderwijs --- Sociale opvoeding --- 614.23 --- MST (medisch schooltoezicht, schoolgezondheidszorg) --- incest --- jeugdpsychologie --- kindermishandeling (kinderverwaarlozing) --- seksuele voorlichting (voorlichting) --- 433.4 --- relatiebekwaamheid --- kindermishandeling, seksuele --- schoolmaatschappelijk werk --- Jeugdbescherming --- Overige onderwerpen --- (zie ook: jeugdgezondheidszorg, PMS) --- 343.62 --- 37.03 --- 371.21 --- Lerarenopleiding --- Relationele opvoeding. --- Seksuele opvoeding. --- (vak)didactiek menswetenschappen. --- psychosociale hulpverlening --- Didactics of social education --- Sexology --- kinderen --- Sociology of social care --- jeugd --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- seksuele vorming --- Seksuele mishandeling --- Relatie
Choose an application
Hoe moet het op school tussen leerlingen, leerkrachten, directieleden? Wie in het spanningsveld tussen autonomie en verbinding staat, kan littekens en kwetsuren oplopen als hij niet het evenwicht vindt tussen 'erbij horen' en 'zichzelf zijn'. Op school kan het riskant of zelfs ongepast lijken om de eigen beleving ter sprake te brengen. Toch is het een belangrijke manier om zelfvertrouwen en een eigen identiteit op te bouwen. Een groep mensen kan pas echt als team functioneren wanneer elk individu ten volle tot zijn recht kan komen. Deze publicatie gaat over de persoonsgerichte benadering in het onderwijs. De uitgangspunten zijn de drie psychologische basisbehoeften die zowel voor de kinderen, de leerkrachten als de directieleden gelden: competentie, autonomie en relationele verbondenheid. Als deze drie basisbehoeften in het gedrang komen, dan ontstaat vaak 'tegengedrag'. Maar neemt de school ze ernstig, dan ontwikkelt zich een goed pedagogisch klimaat waarin iedereen kan groeien. (Bron: covertekst)
basisonderwijs --- diversiteit --- verbondenheid --- leraren-leerling relatie --- autonomie --- individualiserend onderwijs --- Didactics of primary education --- reflectie (psychologie) --- Educational psychology --- intermenselijke relaties --- identiteit --- schoolmanagement --- waardering --- zelfvertrouwen --- 366.4 --- Autonomie --- Competenties --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Persoonlijkheidsleer --- Positieve psychologie --- Schoolmanagement --- Talenten --- Verbondenheid --- Waardering --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Emotionele opvoeding --- Feedback --- Reflectie --- Relatie leraar - leerling --- Zelfbeeld --- Competenties; onderwijs --- Onderwijs; algemeen --- Relationele opvoeding; ba.o. --- 110571.jpg --- Pedagogische psychologie --- Management ; algemeen --- Onderwijsstijlen --- Onderwijspsychologie --- Pedagogisch klimaat --- Relationele opvoeding; ba.o
Choose an application
Jongeren met hechtingsproblemen worden met grote regelmaat opgenomen in residentiële instellingen. Ze leren daar keer op keer dat hun visies op relaties juist zijn, omdat ze steeds weer van instelling naar instelling verhuizen. De kans dat het hechtingsprobleem evolueert tot een hechtingsstoornis of persoonlijkheidsstoornis is groot. Stap voor stap beschrijft de auteur een professionele en dialooggerichte methodiek voor het begeleiden van deze jongeren met hechtingsproblemen en hun ouders in hun eigen thuissituatie of pleeggezin. Veel aandacht gaat uit naar psycho-educatie, het in kaart brengen van de gezonde en minder florissante ontwikkeling van het kind, van de krachten en zwakten van het kind en van het gezinssysteem en het maken en uitvoeren van een begeleidingsplan in de dialoog met de ouders en de jeugdige. Het boek is geschreven voor ambulante werkers in de jeugdzorg maar kan ook met de ouders worden mee gegeven.Uit de inhoud: Veilig gehechte kinderen - Angstig vermijdend en angstig ambivalent gehechte kinderen - Oorzaak van hechtingsproblemen - Hechtingsherinneringen - Systeemdenken - Doorbreken van de homeostase - Professioneel en dialooggericht - Probleemanamnese en hulpvraag - Individuele taxatie - Ontwikkeling in kaart brengen - Gezinsfunctioneren - Dialooggestuurd begeleidingsplan.
Gehechtheidsrelatie. --- 467 --- hechting (psychologie) --- hulpverlening --- jeugdzorg --- relationele opvoeding --- systeemdenken --- Gehechtheid(stheorie) (attachment, Bowlby, hechtingstheorie, moeder-kind relatie) --- 364.264 --- Gezinsbegeleiding --- Hechting --- Hechtingsstoornissen --- Ouders --- Relaties --- 416.5 --- gezinssociologie --- hechting (Bowlby (theorie van), gehechtheid, holding-theorie) --- hechtingsstoornissen --- ouder-kind relatie (moeder-kind relatie) --- gehechtheid --- gezinsbegeleiding --- pleegzorg --- probleemjongeren --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 159.987 --- 392.5 --- 362.7 --- probleemkinderen --- Psychiatry --- Orthopedagogics --- bodemloosheidsyndroom --- methoden van het sociaal werk --- Social welfare methods --- Social policy and particular groups --- #KVHB:Gezinsrelaties --- #KVHB:Hechting --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Ouderparticipatie --- Hechtingsproblemen --- Hulpverlening --- Jeugdzorg --- Relationele opvoeding --- departement Gezondheidszorg 11 --- kinder- en jeugdpsychiatrie --- Kinderen en jeugd --- Jeugdproblematiek --- Kinderpsychologie --- Dagbehandeling --- Pleeggezinnen --- 606.4 --- kinderpsychiatrie --- hechting --- psychiatrie --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Hechting (psychologie) --- Kind --- Jeugdpsychologie --- Pleeggezin --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Deze handleiding is bestemd voor alle leerkrachten van het secundair en het hoger onderwijs alsook voor P.M.S.-medewerkers.
#GBIB:CBMER --- #GBIB:IDGP --- #GSDBP --- #gsdb11 --- #gsdb5 --- Academic collection --- hoger onderwijs buiten de universiteit (x) --- katholiek onderwijs --- relatievorming --- secundair onderwijs (x) --- seksualiteit --- seksuele opvoeding --- $?$92/11 --- 159.922.1 --- 176 --- 37.034 --- 392.6 --- Z++93/03 --- Z37.034 --- pedagogiek --- relaties --- 615.51 --- seksuele voorlichting (gez) --- 433.4 --- Relationele opvoeding --- Seksuele opvoeding --- D40826.jpg --- Seksuele opvoeding ; secundair onderwijs --- seksuele opvoeding (ler) --- Lerarenopleiding --- (vak)didactiek menswetenschappen. --- Didactics of social education --- Sexology --- opvoeding --- seksuele vorming --- intermenselijke relaties --- Homoseksualiteit --- Seksualiteit --- Seksuele ethiek --- Aids --- Homofilie --- Incest --- Masturbatie --- Ongewenste zwangerschap --- Samenwonen --- Seksueel misbruik --- aids --- homoseksualiteit --- incest --- masturberen --- ongewenste zwangerschap --- relationele opvoeding --- samenwonen --- seksueel misbruik --- Éénoudergezinnen --- éénoudergezinnen --- 613.88 --- Jeugd --- Relaties --- Scholen --- Sociale opvoeding --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind
Choose an application
68
ervaringsgericht onderwijs --- kleuteronderwijs --- didactiek --- 471.4 --- didactiek kleuteronderwijs --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Kleuteronderwijs --- Didactiek. --- emancipatorisch onderwijs --- Didactics of Kindergarten --- ervaringsleren --- Didactic strategies --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- onderwijspraktijk --- ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Academic collection --- #PEDA *3.2 --- #PBIB:2002.2 --- #PBIB:gift 2002 --- Didactiek ; kleuteronderwijs --- Handboek/cursus --- 031201.jpg --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- #gsdbP --- 471.49 ) * RELATIONELE OPVOEDING - K.O --- 471.5 --- 930663.jpg --- Ervaringsgericht onderwijs: kleuteronderwijs: didactiek
Choose an application
Een rijk aanbod van acties om bij te dragen tot meer welbevinden en betrokkenheid. Inspelen op de taal, de cultuur en de thuissituatie vereist een bijzondere inzet maar schept ook nieuwe kansen. Gestoffeerd met concrete observaties, gespreksgegevens en inititatieven van leerkrachten. Een frisse visie en heldere principes die werkelijk houvast bieden.
Migration. Refugees --- Didactics of Kindergarten --- interculturaliteit --- kansarmoede --- allochtone jongeren --- literatuuronderwijs --- stemrecht --- kleuters --- jeugdliteratuur --- #gsdbP --- Academic collection --- #KVHB:Ervaringsgericht leren --- #KVHB:Kleuteronderwijs --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- ervaringsgericht kleuteronderwijs --- kansarme kleuters --- kleuteronderwijs --- migrantenkleuters --- zorgverbreding --- 471.4 --- allochtonen --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Intercultureel onderwijs --- Kansarmen --- Migranten --- Allochtone leerlingen (Anderstalige leerlingen) --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht onderwijs --- Hoekenwerk --- Kansarme kinderen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 471.49 ) * RELATIONELE OPVOEDING - K.O --- Allochtone leerlingen --- Democratisering van het onderwijs --- Didactiek ; kleuteronderwijs --- Handboek/cursus --- Migranten ; onderwijs --- 471.5 --- Zorgverbreding --- 042476.jpg --- Ervaringsgericht werken: kleuters --- Kleuters: migranten --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Kleuteronderwijs --- Migranten. --- Didactiek. --- Ervaringsleren. --- Kleuteronderwijs. --- Kleuters. --- Onderbouw (onderwijs). --- allochtone kleuters. --- ervaringsleren. --- intercultureel onderwijs. --- onderbouw ( groep 1 en 2 basisonderwijs ). --- zorgverbreding.
Choose an application
Deel 1: visietekst Deze tekst beschrijft de visie die het samenwerkingsverband Welbevinden op School schraagt. De tekst gaat uit van de Provinciale Dienst Welzijn en Gezondheid en wordt onderschreven door alle partners van het samenwerkingsverband. Kenmerkend zijn onder meer de ervaringsgerichte kijk op onderwijs en de keuze voor fundamentele preventie. Deel 2: stappenplan Dit 'Stappenplan' wil scholen helpen de krachten te bundelen om werk te maken van meer welbevinden. Het biedt een kader om als school mogelijke initiatieven te plannen, uit te voeren en zo nodig bij te sturen. Het bevat ondersteunende materialen, o.m. een analyse-instrument dat helpt een duidelijk zicht te krijgen op verwezenlijkingen enerzijds en mogelijke groeipunten anderzijds. Dat stelt het schoolbestuur en schoolteam in staat om tot een gefundeerde vraag te komen betreffende nascholing, ondersteuning en/of het benutten van praktijkgerichte materialen. Deel 3: 'Welbevinden op School-gids Deze gids helpt scholen op zoek te gaan naar bekende en minder bekende (zorg)deskundigen, vormingsorganisaties of instanties. Die willen zich engageren binnen de visie en aanpak van de Provinciale Dienst Welzijn en Gezondheid. Uitgaand van haar eigen zorgvraag kan elke school op zoek gaan naar gepaste ondersteuning of hulp. Inhoudsopgave : 1. Visietekst 2. Stappenplan 3. Welbevinden op School-gids
schoolklimaat --- Didactics of social education --- schoolbeleid --- onderwijs --- Pupil counseling. Pupil guidance --- School management --- pesten --- Didactics of primary education --- schoolleven --- Gedragsstoornissen --- Onderwijs --- Preventie. --- #PBIB:+105.91 --- 474 --- basisonderwijs --- didactiek --- welbevinden --- 478.9 --- Klassfeer --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Schoolcultuur --- Schoolteam (Omgang met collega's) --- Welbevinden --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- 474.22 --- 478.9 ) Overige vormingsgebieden --- klassfeer --- kleuteronderwijs --- lager onderwijs --- leefsleutels --- relationele opvoeding (ler) --- schoolcultuur --- schoolteam --- Basisonderwijs --- Schoolteam --- Emotionele opvoeding; ba.o. --- Sociale opvoeding; ba.o. --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- didactiek basisonderwijs --- Overige vormingsgebieden --- Emotionele opvoeding; ba.o --- Sociale opvoeding; ba.o
Choose an application
Inhoud begeleidersmap deel 1 : Puberteit, een uitdaging? - Meer zelfvertrouwen door betere communicatie - Omgaan met je gevoelens - Betere contacten met je vrienden - Betere contacten thuis Inhoud begeleidersmap deel 2 : Kritisch denken en beslissen - Weten wat je wil - Je mogelijkheden ontplooien - Gids voor ouderbijeenkomsten
433.4 --- Agogische vaardigheden --- Communicatie --- Conflicten --- Drugs-preventie --- Gevoelen --- Jeugd-thuis --- Kritische zin --- Puberteit --- Sexualiteit-jeugd --- Sociale vaardigheden --- Vriendschap --- Zelfvertrouwen --- Brochure --- 476.2 --- Handboek/cursus --- adolescenten --- jeugdpsychologie --- ouder-kind relatie --- ontwikkelingspsychologie --- communicatie --- pedagogiek --- Opvoeding --- Ouder-kindrelatie --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Schoolbooks - Didactic material --- Klassengesprekken --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Relatie ouder - kind --- Drugspreventie --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Relatie leraar - leerling --- Opvoeding en onderwijs --- Jeugd --- Alcohol --- Bijzondere jeugdzorg --- Drugs --- Gevoelens --- Informatieverwerving --- Jeugdzorg --- Oudercontact --- Roken --- Verantwoordelijkheid --- Verslaving --- Relatie onderwijsgevende-leerling --- Relatie ouders - kinderen --- Relaties --- Relaties in de klas --- Relationele opvoeding --- Klassengesprek --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Onderwijs --- Jongere
Choose an application
Kleutervolgsysteem. --- zorgverbreding --- Didactic evaluation --- observeren --- kleuters --- Kindergarten --- kleuterdidactiek --- #KVHB:Kinderen; emotionele stoornissen --- #KVHB:Kleuters --- #KVHB:Leerlingvolgsysteem --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Orthopedagogie --- kindvolgsysteem --- kleuteronderwijs --- observatie --- 454 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- leerlingvolgsystemen --- 471.4 --- 474.23 --- 474.4 --- Betrokkenheid --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Kindvolgsystemen(Leerlingvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Kleuteronderwijs --- Observatie --- Orthodidactiek --- Welbevinden --- Zorgverbreding --- 465 --- 467 --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerlingvolgsystemen --- Pms-centra --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 471.49 ) * RELATIONELE OPVOEDING - K.O --- Handboek/cursus --- Kleutervolgsystemen --- Leerlingvolgsystemen ; kleuteronderwijs --- Kindvolgsysteem --- Kleuteronderwijs: didactiek --- Didactiek; algemeen --- Didactische principes --- Evaluatie --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Toetsenborden --- Didactics of Kindergarten
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|